niedziela, 5 stycznia 2014

Kulinarna niedziela: jak zrobić sushi

Pierwsze sushi zjedzone w restauracji nie zrobiło na mnie ogromnego wrażenia - najbardziej smakowało takie obtoczone w sezamie, reszta tak sobie. Podobno z sushi jest tak, że albo uwielbiasz, albo nienawidzisz - u mnie uwielbienie przyszło powoli - tak naprawdę dopiero wtedy, gdy zdecydowałam się sama je zrobić. Sushi zrobione w domu ma jedną podstawową zaletę: można dobrać składniki najbardziej odpowiadające naszym kubkom smakowym, a co najlepsze, dać ich tyle na ile tylko mamy ochotę - oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że trzeba je jeszcze zawinąć ;)

Po zakupie odpowiednich składników, przeczytaniu kilku poradników i obejrzeniu filmików na youtube zrobiłam swoje pierwsze sushi, które wyszło wspaniale. Od tej pory, jak tylko nachodzi mnie ochota na sushi, robię je z wielką przyjemnością i zajadam(y) je ze smakiem.

Do zrobienia sushi w domu potrzebny jest:
  • specjalny ryż do sushi
  • ocet ryżowy, cukier i sól lub gotowa zaprawa do ryżu
  • mata bambusowa
  • ostry nóż
  • miseczka z wodą
  • nori - prasowane algi
  • wasabi - zielony, bardzo ostry chrzan - sprzedawany w tubce lub w proszku
  • marynowany imbir
  • sos sojowy
  • pałeczki, ale sushi można jeść również palcami 

 Jako wypełnienie rolek możecie wybrać dowolne składniki, u mnie są to:
  • wędzony łosoś w plastrach
  • surimi
  • podgotowane mrożone krewetki, które w celu przyrządzenia wrzucamy na gotującą się osoloną wodę na kilka sekund, po czym odcedzamy i są gotowe
  • surowa czerwona papryka pokrojona na cienkie paski
  • surowa marchew, pokrojona na cienkie paski
  • kapusta pekińska, pokrojona na cienkie paski
  • marynowana tykwa
  • awokado
  • surowy ogórek z wydrążonymi nasionami, pokrojony na cienkie paski
  • serek typu Almette naturalny 
  • sezam biały, czarny

Przygotowanie
Ryż należy najpierw dokładnie opłukać tyle razy, żeby woda była przejrzysta. Gotujemy go wg przepisu na opakowaniu. TUTAJ kilka rad.
Po ugotowaniu i doprawieniu czekamy, aż ostygnie.
Przygotowujemy sobie stanowisko pracy: matę bambusową owiniętą w folię, wszystkie składniki, miseczkę z wodą.
Nori kładziemy na matę błyszczącą stroną do dołu, moczymy palce w miseczce, nabieramy garść ryżu i rozkładamy go na nori zostawiając pasek wolnego u góry - posłuży nam to do sklejenia rolki.
produkty do sushi

Następnie rozsmarowujemy pasek wasabi, kładziemy na to dowolne składniki: w tym przypadku tykwa, kapusta, papryka, marchewka, serek Almette, surimi:
robienie sushi surimi

a na wierzchu dodałam jeszcze plastry łososia:
robienie sushi plastry łososia

Tutaj wersja z krewetkami:
sushi krewetki tykwa

 i zawijamy:
(w celu sklejenia rolki maczałam palce w miseczce z wodą)   

Gotowa rolka:
sushi rolka

sushi zawinięta rolka
Kroimy ją ostrym nożem. 

I tak prezentuje się gotowe sushi:
gotowe sushi

podanie sushi

Do sushi podaje się słodkie wino śliwkowe.
sushi wino śliwkowe

sushi ryż na wierzchu

sushi awokado ogorek surimi

sushi sos sojowy pałeczki

sushi podanie na desce

susi wasabi marynowany imbir 

Polecam eksperymentowanie z dodatkami i szukanie inspiracji :)

35 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. I dla mnie też! :)
      nie odważyłam sie robić sama, ale większość suszarni w Wwce zna mnie z imienia (buehehe, no dobra, żarcik) także po Twoim wpisie wezmę się na odwagę ;)

      Usuń
  2. Nigdy nie jadłam sushi! Na pewno niedługo sama coś takiego przygotuję, wygląda smacznie, a ryby uwielbiam :) Krewetek też jeszcze nie jadłam. Uwielbiam te Twoje kulinarne niedziele :)

    OdpowiedzUsuń
  3. super Ci to wyszło :) ja raczej nie lubię sushi ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie próbowałam nigdy sushi. Nie wiem, trochę się chyba boję tego smaku ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma się co bać ;) Takie domowe można zrobić ze sprawdzonych składników!

      Usuń
  5. wspaniały przepis i zdjęcia...coś dla mnie
    dziękuję i pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie jadłam sushi, ale na zdjęcia wygląda dość apetycznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. O jeju jak ja bym to zjadła!!! uwielbiam sushi niestety nie jest zbyt danie w przygotowaniu. eh

    OdpowiedzUsuń
  8. Ajajaj ale mi smaka narobiłaś :D Ale po tych świątecznych daniach chyba właśnie na coś takiego mam ochotę ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja to jestem wybredna chyba by mi nie smakowało

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. choć dopóki nie spróbujesz nie dowiesz się :)

      Usuń
  10. Mmm zjadłabym. uwielbiam Sushi a swoje zjadłam pierwszy raz dokładnie rok temu i popadła w tej miłości po uszy :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeszcze nie jadłam nigdy sushi, ale coś czuję, że tak restauracyjne by mi nie podeszło. Ale takie domowe, gdzie wiem co dio ust wkłądam mogło by mnie przekonać, wwłaszcza że uwielbiam łososia i awokado :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę wiedzieć co jem, mam pewność, że mam czyste ręce itp. Łososia i awokado też uwielbiam!

      Usuń
  12. Ja należę do tych, którzy uwielbiają od pierwszej chwili :) wspaniałe to Twoje :) sama muszę spróbować zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. O, jakie sushi 'na bogato' :D W domu jeszcze nigdy nie robiłam, muszę spróbować w końcu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest trochę roboty, ale satysfakcja ogromna. Najbardziej lubię właśnie takie z dużą ilością składników ;)

      Usuń
  14. Uwielbiam sushi ale jakoś boję się zrobić je sama, wydaje się takie trudne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest trudne, wystarczy obejrzeć filmik na youtube;)

      Usuń
  15. Jakoś nie przepadam za sushi, aczkolwiek jak patrze na te zdjecia to az mi slinka cieknie!!
    zapraszam namojego nowego bloga http://lovebabyblue.blogspot.com/ pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię patrzeć na sushi. Wygląda pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda smakowicie, muszę się w końcu nauczyć robić sushi ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...